Färsfylld Zucchini



Detta är en rätt som är ganska enkel och mycket god att göra. Zucchini är en av mina favoritgrönsaker. Den är väldigt god att bara hacka upp och steka i olivolja tilsammans med vitlök, salt och peppar och kanske någon örtkrydda typ timjan eller så. Det är för övrigt en av de coolaste grönsakerna som finns. Den är såå cool att den har, inte bara ETT namn, utan två!!! Det första namnet innehåller ett Z, och det andra Squash innehåller ett Q. Tänk på det. Det krävs en hel del pondus för att ha Zn och Qn i sina namn utan att det blir fjantigt.

Till ca 3 personer behöver man 1 Zucchini, Köttfärs eller färssubstitut om man vill göra en vegetarisk variant, 1 gul lök, 2 klyftor vitlök, 1 dl riven ost + eventuella andra ingredienser/smakförhöjare som du själv tror passar.

Sätt ugnen på 200 grader.
Börja med att fräsa den hackade löken och sen färsen i en stekpanna. Den kan smaksättas helt efter eget tycke. Jag gillar att ha i lite vitlök och Worchestershiresås, eller helt enkelt saker jag råkar ha hemma och som kan bli gott, t.ex. Rödvin, Någon slags fond, sötsur sås, svamp e.d. Dela Zucchinin på längden och gröp ur halvorna med en sked. Man får vara lite försiktig så man inte förstör dem. Zucchinins innanmäte kan slängas i färsen om man tycker det är synd att kasta det, och det tycker man. Sen fyller man Zucchinihalvorna med färsblandningen och toppar med en del riven ost. Sätt in det i ugnen i ca 15-20 min.
Denna rätt brukar jag servera med ris och en god grönsallad. Det blir kanon!

Kommentarer
Postat av: ola

Ser jävligt gott ut!

2010-02-14 @ 12:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0