Fråga Allan

Kära kära läsare. Idag tänker Allan äntligen ta sig tid och svara på två av de frågorna som ni ställde för ett tag sen när inslaget "fråga Allan" lanserades.

De två frågorna som valts ut den här gången är: Hur man får sina köttbullar runda och vem som är den bästa kocken av Gordon Ramsey, Jamie Oliver, Mat-Tina och Allan.

Om vi då inleder med den svåra av frågorna, nämligen att få köttbullarna runda. Nu känner jag inte till vilket recept du som frågar utgår ifrån, eller vilka färdigheter du besitter i köket. Allan resonerar iaf så här; Ta lite mjölk i en stor bunke och låt någon matsked ströbröd svälla i mjölken. Krydda med salt och peppar. Släng ner färsen och kläck ett eller två ägg i bunken med. Äggen fungerar som klister och gör att köttbullarna inte går sönder när man steker dem. Har man i lök ska man undvika att ha för stora bitar och för mycket av det. Då är det lätt hänt att de går sönder under stekningen. Blanda ihop allt till en enda röra och rulla sen dem till den storlek och rundhet som önskas. Kan det vara här som problemen har uppstått du som frågar? Kanske har du då helt enkelt problem med finmotoriken och gör bäst i att be någon som står dig nära att rulla dem åt dig istället. ;)
Sen när man steker dem ska man helst undvika att trycka på dem också eftersom detta givetvis kommer göra dem mer platta än runda.

Så till frågan på allas läppar; Vem är egentligen den bästa kocken? Om vi börjar med att avhandla GR, Han är en väldigt sur och gnällig kille. Det kan vara halvroligt att se honom hacka på någon stackare som man inte känner, men vem vill egentligen dela kök, eller matbord, med en kille med så högt blodtryck att det går att höra hans puls bulta i blodådern i pannan?
Angående JO, hm. Jag önskar att jag kunde såga honom på något roligt sätt, men sanningen att säga så är han ganska bra och verkar tom vara en rätt schysst kille. Men han läspar som fan. Britthelvetet läspar så att man måste läsa den textade översättningen trots att man själv talar engelska så god som någon annan.
Mat-Tina är från Helsingborg.
Slutligen har vi Allan. Jag ser mig som en ganska ödmjuk kille och tycker inte så mycket om att slå på min egen trumma, men i den här samlingen kockar finns det bara en vinnare, och det är jag. Jag är snyggast, smartast, gör godast mat, och driver den bästa bloggen av alla de inblandade. Behöver jag säga mer?

Ha en bra dag och lita på Allan.

Peace


Kommentarer
Postat av: Sjevtjenko

Håller med fullständigt men har en fråga! Hur gör man en jävligt god brunsås???

2010-02-18 @ 17:57:10
Postat av: vix

Hej Sjevan. Kolla in inlägget från den 31/1 som heter Fråga Allan, där står om hur man kan göra riktigt goda såser. :)

Du har inga andra goda frågor?

2010-02-19 @ 13:31:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0