Allan Tipsar

Hej

Då lanserar vi ett nytt inslag vi tänkte skulle vara återkommande här på bloggen: Allan tipsar. Tanken med detta är, precis som det låter, att Allan ska tipsa sina tappra läsare om saker som han gillar eller tror att de kommer uppskatta. Detta kan gälla matlagning, men inte nödvändigtvis. Allan har fler och bredare intressen än bara mat. ;)

Vad ska då Allans första, och därför symboliskt laddade, tips vara? Ska det vara en bok, eller kanske en ny skicklig musiker? Kanske en bra restaurang att gå och äta på? Nej. Det får bli senare i Allan tipsar.

Allans första tips är Hoisin sås. Detta är en sås som fick Allan att tänka; "Var har du varit i hela mitt liv lilla sås?" och "Jag har saknat dig." Allan upptäckte ganska nyligen denna fina smakgivare. Det var tom så att Allan själv blev tipsad om såsen av en god tysk vän. Hur han känner till denna sås förtäljer inte historien, men han känner uppenbarligen till annan mat än bratwurst och leberkäs, som tur är.

Hoisinsås är gott till det mesta och ger en ganska distinkt och säregen smak åt maten. Den innehåller bland annat soyabönor, risvinäger, lök,chili men vad som framförallt ger den dess karaktäristiska smak är sesampastan. Såsen kostar ca 25-30 kronor och står säkerligen bland övriga asiatiska ingredienser. Det är väl investerade pengar och den håller sig länge så det är en perfekt sak att ha i kylen när man känner att man behöver något extra att slänga i grytan för att få till just det där lilla extra.

Med dessa ord tackar Allan för sig och önksar dig mycket glädje med sitt senaste tips HOISIN SÅS.

//Allan

Kommentarer
Postat av: Kakan

Kära Flaska Hoisin,

sedan i natt är du bara min.

Jag kan ha dig ovanpå, innuti eller runtomkring.

Du fyller ställen i munnen som andra såser inte når. Hur detta går till är mer än jag förstår.

Igår hade vi tillsammans en fantastisk debut

(även om du kom på mindre än en minut).

Kära Flaska Hoisin, på dig kommer jag aldrig någonsin göra slut.

2010-01-23 @ 15:04:45
Postat av: Vicky

Vem kunde ana att du bakom din sockersöta fasad,

bar på ett präktigt inre diktar-jag.

Det har varit med njutning som jag hört dig orera,

om hur du min flaska med sås häromnatten deflorera.



fniss

2010-01-24 @ 12:30:05
Postat av: Midjan

Kul med kulturella utsvävningar av sorten dikt

det kan ge smakupplevelsen djupare tyngd och vikt

Inte för att det är lustigt att bli tjock

men med Hoisinsåsen får man aldrig nock



2010-01-31 @ 12:01:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0