Att dosera och en vinaigrette

Kära läsare.
En sak som jag funderat lite på nu den senaste tiden i och med att man startat en matblogg är dosering. Det hela började med att jag skulle skriva ner ett recept på en maträtt som vi lagat. Att skriva ner vilka ingredienser som ingick var inga problem. Men, jag insåg då att det inte var så lätt att ange i vilka mängder man skulle ha dessa saker. Varför det var så svårt för mig är lätt att gissa. Jag visste helt enkelt inte riktigt hur jag hade doserat ingredienserna. Detta är för att jag sällan lagar mat efter recept, och även de gånger då jag gör det så är det inte så att jag följer receptet slaviskt (och nej, jag menar inte jugoslaviskt). Med risk för att låta flummig kan man säga att jag lagar mat lite mer på inspiration och fantasi, snarare än att följa en från början fastlagd plan. Därmed inte sagt att jag inte har en plan! Au contraire. Det är halva nöjet att tänka ut vilka saker man vill kombinera och vilka komponenter som måltiden ska innehålla.
Dock är det så att under tillredningen kan man få nya ideér som man kan testa, eller så inser man att det saknas något för att rätten ska kännas komplett. Här har nog min far varit en viktig matlagningsförebild. Han lagar mat med mycket påhittighet och är inte rädd för att prova saker. Det är ett gott tips jag vill förmedla till er läsare: Var inte rädd för att prova nya saker! Och; om du tror att något passar bra med något annat så gör det säkert det.
Fast den kanske viktigaste läxan att ta med sig när man lagar mat, och detta gäller speciellt om man är ute i lite okända vatten och experimenterar, är att hela tiden använda sig av sina sinnen. SMAKA, LUKTA och TITTA (lyssna och känn gärna också om du vill det, jag brukar dock tycka att det inte ger riktigt lika mycket) på maten du lagar. Gör detta ganska kontinuerligt under matlagningen och när det känns bra är du färdig!

Med de orden att ta med får ni gärna prova att göra denna vinaigrette som min mamma har lärt mig att göra.
Doseringen i receptet kommer vara väldigt ungefärlig. Smaka dig fram till vad som passar dig.

Ingredienser: Olivolja, Balsamicovinäger, en pressad vitlöksklyfta, dijonsenap, honung, färska örter tex timjan, oregano e.d. Salt, ev peppar.

Ta ca lika delar olja och vinäger och rör ihop. Tillsätt sedan de andra ingredienserna och smaka hela tiden av så att det blir en fin balans mellan de olika smakerna. Ingredienser kan utelämnas eller bytas ut mot andra spännande saker. Använd din fantasi och dina sinnen! =)

På återseende

Kommentarer
Postat av: Chris

Sonen!

Du glömde den viktiga Kikkoman Soy Saucen, den japanska oförglömliga smakförhöjaren!

2010-01-18 @ 22:10:04
Postat av: Elin

Jag är chockad! Chris har lämnat en kommentar. I like it!

2010-01-19 @ 07:41:37
Postat av: Vicky

haha, Härligt! Äntligen börjar folk ge feedback på våra inlägg. Vad trevligt!

2010-01-19 @ 16:25:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0