Restaurang Di Penco

Här kommer ett gott tips till dig som är i malmö centrum och sugen på lunch. Gå till restaurang Di Penco på roskildevägen 3. Det ligger precis bakom operan och gamla idrottsplatsen. Nere i källaren ligger denna italienska lunchrestaurang och bara väntar på att du ska upptäcka den. Även om atmosfären tar lite skada av att restaurangen ligger i en källare, så är där ganska mysigt också med tegelväggar och vitmålade väggar varvat om varandra.
Jag var där idag och åt en av deras dagens som råkade vara ravioli. Det låter ju rätt trist tycker jag själv. Man tänkte liksom att "Jag har provat ravioli, och det har aldrig gjort mig särskilt glad". Felet i den förra meningen är att jag insåg att jag inte har provat ravioli förr. De torra kuddarna man köpt på burk eller fått serverat i skolan är något helt väsenskilt från den maträtt jag åt idag. Vilket iofs inte är helt omöjligt att lista ut. Di Pencos pasta är handgjord och dagsfärsk samt tillagad till perfektion. Raviolin serverades med en svampsås och riven parmesanost och det hela var, som ni säkert kan förstå, alldeles delikat. Inget mindre.
När man kommer in får man en liten korg med bröd och en tallrik med god olivolja på som man kan äta av medan man väntar på att varmrätten ska komma in. Om ni är som jag så är även detta något som ni verkligen hade uppskattat. Olivolja på egenbakat bröd och en liten nypa salt på det är ju helt underbart gott. =)
Det pratas mycket italienska i lokalen så känslan är nästan som att vara på semester ett litet tag, vilket givetvis inte är fel.
Var det dyrt då? Nej, inte särskilt. Dagens pasta kostar 60 kr. Andra rätter kostar en tia eller två till och en kaffe efter maten kostar en tjuga. Så prismässigt är det som många andra lunchställen. Men även om maten i sig är enkel och opretantiös så var den gjord med så pass bra ingredienser och av en säker och kunnig hand vilket gjorde det till en lunch där det fanns lite extra att njuta av.

//Allan

Kommentarer
Postat av: Camme

Nu måste jag bara lämna ett litet spår här. har följt bloggen sporadisk och gillar verkligen matallans trevliga tips, eftersom jag sj är en matälskare. Dessutom har jag letat efter färsk ravioli hur länge som helst. jag tror minsann det får bli ett besök nästan gång jag är i trakterna. Tack tack matallan :)

2010-05-06 @ 00:47:40
URL: http://cammeee.blogg.se/
Postat av: vix

Vad trevligt att höra! Gå dit. Du kommer inte bli besviken. Tror iofs de precis höjt priset till 70 kr, men det är fortfarande överkomligt. :)

2010-05-14 @ 14:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0