Linsbiffar



Detta recept var en liten luring. Det verkade vid första anblick hur snabbt och enkelt som helst. Det visade sig vara lite svårare och omständigare än så, men med en liten gnutta tålamod och en händig assistent vid sin sida rodde Allan ändå biffen i hamn.

Till fyra personer behövs: 4 Morötter, 2 dl röda linser, 2 klyftor vitlök, 1 rödlök, 2 matskedar hackad persilja, 2 tsk spiskummin, 0,5 msk röd curry + lite olja att steka i.

Koka linserna i ca 9 minuter och låt de sen rinna av ordentligt i ett durkslag.

Riv morötter och hacka löken. Stek lök och kryddor tillsammans och tillsätt sen de rivna morötterna. Låt det fräsa en stund och rör sen ner linserna. Nu har du en massa att forma biffar av. Jag upplevde att de var lite porösa och gick sönder lite väl lätt när man stekte dem. Om man blandar i lite ströbröd eller mjöl tror jag att det binder ihop det hela lite bättre. Eventuellt kan man vänta tills massan har svalnat och knäcka i ett ägg.

Annars är det nu bara till att forma biffar och steka i lite olja på ett stekjärn. Det låter ju verkligen enkelt det här, och det var det väl egentligen också, men det tog ändå längre tid än jag hade föreställt mig och involverade fler steg än jag trodde. Eller så handlade det om att jag denna gång lagade mat åt betydligt fler personer än jag är van vid. Vi var nämligen åtta stycken som skulle äta och jag fick göra dubbla satsen.

Till biffarna rostade vi potatis och rödbetor i ugnen och gjorde en egen tsatziki. Det hela serverades med en fin grönsallad med oliver.

Tsatzikin gjordes genom att riva en gurka och låta vattnet rinna av så mycket som möjligt. Sen blandades gurkan med grekisk yoghurt och vi pressade i 2 klyftor vitlök. Därefter smakade vi av med salt, peppar och citronsaft.

Resultatet av detta arbete blev en väldigt god middag som dessutom var helt vegetarisk och glutenfri (eftersom vi aldrig blandade i något mjöl i våra biffar).

Hasta luego //Allandinho


Kommentarer
Postat av: Jessica

Har ni hemkörning??????

2010-10-26 @ 17:39:18
Postat av: Chris

Hemkörning eller inte, jag kan gå till Allan för att smaka och njuta av detta!

2010-10-30 @ 14:53:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0